Aqidah & Shock Management

هُوَ اللَّهُ الَّذِي لا إِلَهَ إِلا هُوَ عَالِمُ الْغَيْبِ وَالشَّهَادَةِ هُوَ الرَّحْمَنُ الرَّحِيمُ (٢٢)هُوَ اللَّهُ الَّذِي لا إِلَهَ إِلا هُوَ الْمَلِكُ الْقُدُّوسُ السَّلامُ الْمُؤْمِنُ الْمُهَيْمِنُ الْعَزِيزُ الْجَبَّارُ الْمُتَكَبِّرُ سُبْحَانَ اللَّهِ عَمَّا يُشْرِكُونَ (٢٣)

[59:22] Dialah Allah Yang tiada Tuhan selain Dia, Yang Mengetahui yang ghaib dan yang nyata, Dia-lah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.

[59:23] Dialah Allah Yang tiada Tuhan selain Dia, Raja, Yang Maha Suci, Yang Maha Sejahtera, Yang Mengaruniakan Keamanan, Yang Maha Memelihara, Yang Maha Perkasa, Yang Maha Kuasa, Yang Memiliki segala Keagungan, Maha Suci Allah dari apa yang mereka persekutukan.

(alHasyr, 55:22-23)

esok nk discuss lecture ngn anas. kena tajuk shock ngn wound. revise skit mlm ni

Surgery unit Lecture: Shock and its management originally by Prof Mohammed Rasheed

seperti biasa sblm start, ada baiknya kita sucikan niat kita: utk mendpt redhaNya. cuba kaitkn apa2 saja yg diketahui dgn keagunganNya. sesungguhnya segala ilmu dan pengetahuan yg kita perolehi ni adalah dariNya dan bila2 dan dgn cara apa2pn Dia blh tarik balik. semoga ilmu yg kita peroleh menjdkn kita lbh hampir kpdNya insyaAllah

DEFINITION:

state of circulatory disfunction that results in decrease oxygen delivery than required

extra points:

-if the condition is left untreated it will lead to multi-organ failure and death

-it is the cause of death in most patients

-it is the common final pathway of many disease states

-the primary cause may lead to many emergency conditions like hypoxia (lack of oxygen supply to tissues) and cardiac arrest (cessation of heart contractions)

-however if it is treated early many lives can be saved

CLASSES (ON CHASE):

1. Obstructive

2. Neurogenic (least common)

3. Cardiogenic

4. Hypovolemic (most common)

5. Anaphylactic

6. Septic

7. Endocrinal

1. Obstructive Shock

blood flow is obstructed leading to cardiac failure. examples (S T E T;  stet in printing means to cancel. not related of course, just coincidental) :

1) Stenosis: aortic stenosis

2) Temponade: cardiac temponade

3) Embolism: pulmonary embolism

4) Tension: pneumothorax tension

2. Neurogenic

-very uncommon

– seen in extensive spinal cord injury –> loss of  autonomic and motor reflexes below the level of injury –> loss of sympathetic control –> relaxation of vessel wall –> peripheral dilatation –> hypotension

3. Cardiogenic

-myocardium cant pump effectively often due to damaged heart muscle

-causes (VACCIn):

1) Valve: cardiac valve problems

2) Arrythmias

3) Cardiomyopathy

4) CHF: congestive heart failure

5) Infarction: Myocardial infarction

4. Hypovolemic

-most common type of shock

-due to decrease circulating volume mainly by loss of fluid from circulatory system like bleeding and burn

5. Anaphylactic

-due to reaction to allergen, foreign protein, antigen or drug

-release of histamine causes widespread vasodilatation

6. Septic

-overwhelming infection –> sepsis–>vasodilatation

-patients usually have history of fever, pyrexia and hyperthermia (these terms have almost the same meaning)

7. Endocrinal

-due to hormonal disturbance. eg:

1) hypothyroidism (corrected by levothyroxin)

2) adrenal insufficiency (corrected by corticosteroids)

SIGNS AND SYMPTOMS (T O U C H):

1. Tachycardia: >100 beat/min

2. Oliguria: <0.5 mil/body wait per day

3. Underlying cause/infection, spinal cord injury (not sure what this meant)

4. Change of consciousness

5. Hypotension: especially diastolic blood pressure

STAGES

Stage I : early, reversible, compensatory

Stage II: intermediate, progressive

Stage III: irreversible, refractory

KEY INDICATOR IN DIAGNOSIS OF SHOCK:

1. Mark decrease of blood pressure

2. oliguria

3. overly acidic blood pH and low circulating blood carbon dioxide

4. high level of lactic acid

5. other tests to diagnose underlying diseases: chest x-ray, Hb, CVP, blood gasses, U&E (whatever this is?)

(i will go fast from here, need to finish this before going to bed)

MANAGEMENT

1. Parenteral eccess

2. supplemental oxygen therapy

3. Dopamine

4. Colloid challenge

5. ABC

6. non-cardiogenic : colloid

7. cardiogenic: inotropes and volume resuscitation

8. septic: antibiotic

9. immunocompromised patients: neutropenia protocols

10. depressed consciousness: intubation

11. special cases: additional medications

PROGNOSIS

– septic shock: 30-50% mortality

-cardiogenic shock: >50%

-hypovolemic, anaphylactic and neurogenic: responds well to medical interventions

———–

kalimah’ لا إلٰه إلاّ الله ‘ ialah satu kalimah agung yang dibawa oleh para anbiya’ (dan kerananyalah mereka ditentang golongan kuffar). ia bukan sekadar mengajak manusia bertuhankan Allah Yang Maha Esa, malah menafikan tuhan lain selainNya. perkataan ilah itu sendiri membawa maksud yang mendalam bukan sekadar mengakui kewujudanNya, malah menyerahkan dan mengabdikan diri sepenuhnya kepada Allah semata melalui ibadah yang sahih. ibadah pula panjang nak cerita, cukup kat sini dulu…

isu kalimah Allah di Malaysia masih lg belum selesai. skrg dgn kejadian bakar gereja oleh pihak yg tidak bertanggungjawab. kalau nak tengok isu ni dari semua aspek, memang perlu kepada perbincangan yang panjang, maka ana nk ambil dari satu aspek je: apa peranan kita?

isu ni berkait rapat dengan aqidah. tanpa kita sedari, ramai di kalangan kita masih tidak jelas tentang aqidah kita sebagai seorang yang beragama Islam. apa aqidah yang kita pegang? berapa ramai yang jelas makna tauhid rububiyyah, uluhiyyah dan asma’ wassifat.? di kalangan yang tahu pula, berapa ramai sahaja yang mampu dan berani untuk memberitahu dan menerangkan kepada orang lain?

pointnya sebenarnya tidaklah sebegitu kompleks yang dijangka. masalah mungkin pada mindset kebanyakan orang islam yg begitu takut untuk memperkatakan tentang aqidah. seolah-olah ilmu aqidah ni sesuatu yang sangat kompleks dan berat untuk dibicarakan.

hakikatnya sahabat2 sekalian, aqidah ni adalah satu perkara yang simple, tapi sangat penting. ia membezakan antara islam dan bukan islam. kita tgk sahabat2 nabi masa mula2 da’wah Baginda, time tu alQuran tak lengkap lg. yg ada surah2 makiyyah tu je la. tp aqidah mereka sgt mantap sehingga diseksa pun masih kekal dalam iman. apa kurang kita dari mereka selain dari nabi yang ada ketika itu? Islam yang ada pada harini telah lengkap, logiknya aqidah sepatutnya lebih mantap! tp hakikatnya mungkin kerana tidak ramai yg belajar mengenainya. maka tiadalah penghayatannya. aqidah hanya menjadi silibus dalam subjek agama masa sekolah.

maka di sini ana nak menyeru semua sahabat2 sekalian, jalankan peranan kita sbg seorang muslim dalam isu ini (tak ikut turutan melalui kepentingannya, semua pun penting):

1. PEDULI. ambil tahu isu2 semasa umat islam di seluruh dunia. “Sesiapa yang tidak peduli urusan umat Islam, dia bukan dari kalangan mereka”. (Hadis)

2. BELAJAR.  belajar aqidah dari sumber yang betul dan hayati betul2, biar sampai tahap kita mampu memberitahu orang lain tentangnya. boleh mula dengan pengertian iman,tauhid rububiyyah, tauhid uluhiyyah dan asma’ wassifat dan tuntutan syahadah.

3. AMALANKAN. cuba sedaya upaya untuk amalkan dalam kehidupan. jika anda belajar ‘aqidah ni betul2 anda akan sedar nanti (jika belum lg) bahawa aqidah ni lebih daripada kepercayaan sahaja.

4. SEBARKAN. abu bakar asSiddiq dlm minggu pertamanya menerima Islam berjaya mengIslamkan 6 daripada 10 sahabat yang dijanjikan syurga. telah ada pada kita harini Islam yang lengkap. kemajuan teknologi harini merupakan medium dakwah yang luas. kita sepatutnya tidak boleh kalah kpd Abu Bakar!! mulakan dgn keluarga dan kawan2 terdekat. sudah tentu kita mahukan mereka merasai keindahan Islam sebagaimana kita

5. DOA.  hanya Dia sahaja yang mampu memelihara hati2 kita yang berbolak-balik ni. sentiasalah pulang kpdNya dlm apa jua keadaan. sesungguhnya tiada kekuatan pada kita melainkan dengan izinNya

حدثنا أبو معاوية عن الأعمش عن أبي سفيان عن أنس قال : كان النبي صلى الله عليه

وسلم يكثر أن يقول : { يا مثبت القلوب , ثبت قلبي على دينك , قالوا : يا رسول الله , آمنا بك وبما جئت به , فهل تخاف علينا ؟ قال : نعم , إن القلوب بين إصبعين من أصابع الله يقلبها

Diceritakan oleh Abu Mu’awiyah daripada Al-A’masy daripada Abu Sufyan daripada Anas bahawa Nabi SAW banyak berdoa: Wahai Tuhan yang menetapkan hati, tetapkan hatiku atas agamaMU. Mereka (para sahabat) bertanya: Ya Rasulullah, kami beriman denganmu dan apa yang kamu bawa, apakah kamu masih takut lagi tentang kami?Jawab baginda: Ya, sesungguhnya hati-hati manusia berada di antara dua jari Allah, Dia membolak balikkannya. (Sunan Ibn Majah)

dalam riwayat lain:

عن انس بن ماللك رضى الله عنه قال : كان رسول الله صلى الله عليه وسلم يكثر أن يقول : (يا مقلب القلوب ثبت قلبي علي دينك).فقلت : يا رسول الله صلى الله عليه وسلم قد آمنا بك وبما جئت به , فهل تخاف علينا؟ قال : (نعم , إن القلوب بين إصبعين من أصابع الرحمن يقلبها كيف يشاء) -رواه الترمذي

daripada Anas bin Malik bahawa Nabi SAW banyak berdoa: “Wahai Tuhan yang membolak-balikkan hati, tetapkan hatiku atas agamaMU”. Mereka (para sahabat) bertanya: “Ya Rasulullah, kami beriman denganmu dan apa yang kamu bawa, apakah kamu masih takut lagi tentang kami?” Jawab baginda: “Ya, sesungguhnya hati-hati manusia berada di antara dua jari Allah, Dia membolak-balikkannya sebagaimana Dia kehendaki ” (riwayat atTarmizi)

xde baris, kalau nk baca ni blh baca doa ni: **Yaa Muqallibal qulub tsabbit qalbi aladdinik** (ya (Allah) Yang membolak-balikkan hati, tetapkanlah hati ini atas agamaMu)

website2 berikut mungkin boleh membantu, ambil yang baik dari mereka. andai tak setuju, tinggalkan. janganlah kita menjadi orang2 yg rugi kerana dipermainkan emosi dan kepentingan peribadi. byk website2 lain tp buat masa ni yg ni dulu:

thedeenshow

islam-qa.com

ust Zaharuddin

dr. MAZA

mana2 yang silap sila betulkan (really need the sleep now, xsempat nk cek)…

wallahua’alam.

1 Response so far »

  1. 1

    Dr DaiE said,

    best2 baca blog anta
    i can feel the semangatness.
    teringin dengar anta tazkirah lagi di lect hall.
    termiss haritu.
    jom study group!! =)


Comment RSS · TrackBack URI

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: